Totalt bruksareal: 75,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 22,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Dette er en romslig 3-roms leilighet med sentral beliggenhet på Hauge på Rolvsøy, omtrent midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Leiligheten ligger i første etasje med god planløsning bestående av åpen stue- og kjøkkenløsning, to soverom, bad, bod og entre.
Dette er et rolig og barnevennlig område med kort vei til barnehage og skoler. Herfra er det enkelt å komme seg til byenes sentrum, samt gangavstand til idrettsanlegg og handelsområdet i Dikeveien/Østfoldhallen med diverse butikker og andre servicetilbud.
Leiligheten ligger i et etablert boligområde på Hauge på Rolvsøy, omtrent midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Dette er et rolig og barnevennlig område med kort vei til barnehage og skoler. Herfra er det enkelt å komme seg til byenes sentrum enten med bil, buss eller på sykkel langs Glommastien. Her bor du med kort vei til idrettsanlegg og handelsområdet i Dikeveien/Østfoldhallene med diverse butikker og andre servicetilbud. Det er ca. 10 minutter å kjøre til E6.
Leiligheten ligger i første etasje og inneholder åpen stue- og kjøkkenløsning, to soverom, bad, bod og entre. I tillegg har leiligheten en ekstern bod på ca. 5 kvm.
Leiligheten er fra 2002 og holder en gjengående god standard. Gulv er belagt med parkett og gulvbelegg. Malt tapet på veggflater. Malt himling.
Kjøkken:
Kjøkkeninnredning med slette fronter og benkeplate av laminat. Kjøkkenet har en åpen og sosial løsning mot stuen. Frittstående komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap med frysedel.
Bad:
Lyst og luftig bad innredet med vegghengt servantinnredning, dusjhjørne, toalett og opplegg for vaskemaskin. Flislagt gulv med varme, baderomsplater og fliser på veggflater, malt himling.
Borettslaget disponerer flere parkeringsplasser ved leilighetene. Det er eget ladeanlegg i borettslaget. Ønsker du å starte å bruke anlegget du ta kontakt med styreleder. For tiden koster det kr. 500 per måned å bruke anlegget. Hver ladebrikke gjelder kun en bil.
De som eventuelt er tildelt garasje eller egen plass, tar først i bruk den før fellesparkeringen benyttes. Det er ikke tillatt å parkere utenom Oppmalte felt.
Dette er salg av et dødsbo. Selger v/fullmektig har selv ikke bebodd boligen. Selger har derfor ikke førstehåndskunnskap om boligen, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene.
Kjøper oppfordres til å gjøre grundige undersøkelser, helst med bistand fra bygningskyndig.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Punkt 9: Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, skjeggkre, maur eller lignende?
-Ja, borettslaget har gjennomført tiltak.
Punkt 28: Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
-Ja, tiltak mot skjeggkre utført av borrettslaget.
Tilleggskommentar:
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Det foreligger tilstandsrapport fra Anticimex v/ Stian Darell datert 17.03.2025. Tilstandsrapporten er utarbeidet iht. forskrift til avhendingsloven som trådte i kraft 1.1.2022. Tilstandsrapporten angir avvik for ulike bygningsdeler i form av tilstandsgrader (TG) på en skala fra TG0 til TG3 der TG0 er beste tilstandsgrad. Tilstandsgrader angitt med TG2 kan kreve tiltak. Tilstandsgrader angitt med TG3 angir store, eller alvorlige avvik som krever tiltak utbedring straks, eller innen kort tid. For TG2 og TG3 skal det angis et kostnadsoverslag for det enkelte bygningselement. For bygningsdeler som ikke er undersøkt, eller som ikke har vært tilgjengelig for undersøkelse angis disse med tilstandsgrad TG IU.
I tilstandsrapporten for denne eiendommer er det angitt tilstandsgrader for ulike bygningsdeler. Av disse er 66% bygningselementer gitt TG0, eller 1. 31% (11 enkeltelementer) er gitt tilstandsgrad 2. Ingen elementer er gitt TG3. Nærmere beskrivelse av disse finnes i tilstandsrapporten.
Det forutsettes at interessenter til eiendommen har lest og satt seg inn i tilstandsrapportens innhold, herunder de respektive bygningselementers tilstandsgrader og begrunnelsen for disse. Det anbefales å rådføre seg med fagfolk slik at den enkelte interessent får rett forståelse av tilstandsgradenes omfang og konsekvens. Tilstandsrapporten utgjør en del av salgsoppgaven.
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (vesentlig avvik) i tilstandsrapporten:
Våtrom:
-Overflater gulv: Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser i området ved varmtvannsbereder, dusj og toalett. Eksakt årsak er ikke kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være svekket mot ytre påvirkninger. Det er registrert hakk/avskalling på et par-tre gulvfliser. Mykfuge i overgang gulv/baderomsplate i dusjsonen har manglende vedheft. Tiltak kan iverksettes ved behov.
-Membran, tettesjikt og overgang til sluk.: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
-Sanitærutstyr / innredning: Servantinnredning bærer preg av slitasje. Det er registrert riper i overflaten på servant og speil. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Kjøkken:
-Vannrør: Vannrørene er ikke plugget mot varerør. Av denne grunn kan eventuelt lekkasjevann fra rør-i-rør system forårsake følgeskader. Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanninstallasjoner. Etablering av automatisk lekkasjestopper anbefales.
-Innredning: Kjøkkeninnredningen bærer preg av alder og moderat slitasje. Det registreres enkelte hakk/merker på kjøkkeninnredningens overflater. Forholdet vurderes til å være av estetisk karakter. Det er registrert hakk i oppvaskkum. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Øvrige rom:
-Overflater vegger: Veggoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak/overflatebehandling kan vurderes.
-Overflater gulv: Parketten bærer preg av slitasje Det registreres stedvise riper/hakk/ og svelleskader i gulvets overflatemateriale. Tiltak kan iverksettes ved behov.
-Innerdører: Innerdør til bad har svelleskader. Dørblader bærer preg av slitasje. Enkelte dører står ikke i fast åpen posisjon. Forholdet indikerer skjeve karmer/ ikke i lodd. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
-Varmtvannsbereder (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): På bakgrunn av berederens alder er det grunn til å varsle om usikker restlevetid eller andre forhold som utvikles over tid. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjon/utskiftning. Jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
-Ventilasjon: Det er ikke kjent når det sist ble foretatt service på ventilasjonskanaler og aggregat. Videre undersøkelser anbefales for å sikre tilstrekkelig funksjon.
Elektrisk anlegg:
-Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på utførte arbeider på det elektriske anlegget (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600). Med bakgrunn i ovennevnte avvik anbefales det at det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
Boligbygg over 2 etasjer oppført på støpt gulv mot grunn med bærende konstruksjoner samt etasjeskillere av trekonstruksjoner. Fasader utført i liggende trekledning. Saltak utvendig tekket med takstein. Vinduer samt balkongdør med karmer av tre og to-lags glass fra byggeår.
Denne tomten er eiet. 5652,00 kvm.
Tomten er opparbeidet med asfalterte adkomstveier og beplantning.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 20.02.2003 for eiendommen. Følgende mangler er kommentert i brukstillatelsen: Utvendig asfalt og plenarbeid.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: D - Rød
Energiforbruk foregående år. Ikke opplyst da det er salg via dødsbo
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 2 690 000,-
Andel fellesgjeld kr 36 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (Valgfri))
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 737 040,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 36 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 4 399,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Kommunale avgifter, tv/internett, byggforsikring, vedlikehold, forretnings førsel/revisjon m.v.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 36 000,- pr. 06.03.2025.
Selskapets totale gjeld er kr. 3 612 536,- pr. 06.03.2025.
Se dokumenter fra generalforsamling eller kontakt styret for nærmere informasjon.
Andel fellesformue utgjør kr. 31 398,- pr. 31.12.2023.
Lånenummer: HUS601-11473768
Lånegiver: Husbanken
Annuitetslån, 2 terminer pr. år.
Rentesats pr. 13.03.2025: 4,64% p.a.
Saldo pr. 13.03.2025: kr. 2 513 580,-
Andel av saldo: 0
Restløpetid pr. 13.03.2025: 7 år og 10 mnd
Lånenummer: HUS602-11473768-30
Lånegiver: Husbanken
Annuitetslån, 2 terminer pr. år.
Rentesats pr. 13.03.2025: 4,64% p.a.
Saldo pr. 13.03.2025: kr. 467 234,-
Andel av saldo: 0
Restløpetid pr. 13.03.2025: 3 år og 10 mnd
Lånenummer: OBOS02-98208005154
Lånegiver: Obosbanken
Annuitetslån, 12 terminer pr. år.
Rentesats pr. 13.03.2025: 6,14% p.a.
Saldo pr. 13.03.2025: kr. 631 722,-
Andel av saldo: kr. 35 492,-
Restløpetid pr. 13.03.2025: 3 år og 10 mnd
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Borettslaget har avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Primær formuesverdi kr. 757 575,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 030 301,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
HAUGELØKKA BORETTSLAG, Orgnr: 883 956 842
Forretningsfører: OBOS Eiendomsforvaltning AS.
Pliktig medlemskap i Obos ca kr. 500,-
Det er vedtektsbestemt forkjøpsrett og det praktiseres styregodkjenning.
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har 20 dagers forkjøpsrett.
Straks etter godkjent bud fra selger, utlyses forkjøpsretten via OBOS Forkjøp sine nettside.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 78963523.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 1 228 113,-
Driftskostnader kr. 811 823,-
Årsresultat kr. 345 080,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 576 735,- per 31.12.23.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 537 539,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler følger vedlagt i salgsoppgaven.
Se vedlagte årsmøtepapirer (2023) Årsmøte for regnskapsåret 2024 er p.t ikke avholdt.
Borettslaget har hatt div vedlikehold samt malingsarbeider i 2022.
Det er tillatt med dyr i borettslaget under forutsetning av at andelseier aksepterer borettslagets regler for dyrehold. Det er tillatt å ha to dyr. Beboere som holder dyr skal sørge for at det ikke sjenerer noen, eller etterlater ekskrementer på borettslagets område.
Eiendommen er regulert og omfattes av reguleringsplan 436 H.N. haugesvei/ombergveien med formål 110 - boliger, 600 - spesialområde. Eiendommen omfattes av kommuneplan 2023 - 2035 med formål 1001 - bebyggelse og anlegg, 320 - flomfare, 310 - ras- og skredfare.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Etter avtale med selger.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Morten Enok Stene per e-post morten.stene@stavlund.no eller sms: +47 91 78 22 96. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører, årsregnskap/protokoll/husordens regler, energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at STAVLUND AS sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Vi samarbeider med Sparebanken Øst som de tilbyr gode betingelser til våre kunder. Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver. Meglerforetaket mottar ikke honorar ved formidling av finansielle tjenester.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Selges ved arvingene til dødsbo v/fullmektig Evy Sørnes
Eiendommens adresse er Haugeløkka 11.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 735, bnr. 226, andelsnr. 18 i HAUGELØKKA BORETTSLAG i Fredrikstad.
Vårt oppdragsnummer er 192250036.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 42 000 inkl. mva)
Tilrettelegging : 7 000,00
Markedpakke Premium : 19 900,00
www.stavlund.no: 750,00
Visninger: 0,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Morten Enok Stene / +47 91 78 22 96/ morten.stene@stavlund.no.